Ponieważ napęd elektryczny staje się pomału standardem przy zamawianiu rolet, należy sobie powiedzieć o kilku ważnych kwestiach związanych z jego użytkowaniem. Najważniejszymi są bezpieczeństwo, komfort i bezawaryjność. I tu doskonale sprawdzają się silniki przeciążeniowe, które ochronią nasze rolety zewnętrzne przed uszkodzeniem. Ma to szczególne znaczenie zwłaszcza w okresie zimowym, gdzie rolety i napędy są najbardziej narażone na działanie czynników zewnętrznych, jak śnieg i mróz.
Uszkodzenia rolet przy sterowaniu elektrycznym – co może być przyczyna i jakie są tego skutki.
Rolety zewnętrzne są użytkowane praktycznie każdego dnia. Przy silnikach i napędach elektrycznych, niezwykle istotne jest, by nic nie znajdowało się w polu pracy rolety, zarówno przy podnoszeniu jak i opuszczaniu. Roleta musi pracować bez żadnych przeszkód. Jeśli posiadamy sterowanie indywidualne przy każdej rolecie, na przykład przełącznik klawiszowy, to sterując elektrycznie roletą widzimy czy pancerz rolety opuszcza się prawidłowo i bez żadnych przeszkód. W przypadku zauważenia nieprawidłowości, możemy szybko zareagować i zatrzymać napęd. Trochę inaczej wygląda kwestia w przypadku sterowania centralnego lub zdalnego rolet, gdzie nie widzimy każdej rolety i nie wiemy, czy pracuje ona prawidłowo. Skutkiem napotkania na przeszkodę podczas opuszczania rolety, przy napędzie elektrycznym standardowym, czyli bez przeciążenia, może być uszkodzenie pancerza i wieszaków rolety, a nawet trwałe uszkodzenie silnika. Dzieje się tak, ponieważ silnik standardowy będzie opuszczał lub podnosił roletę aż do momentu osiągnięcia przez silnik danej ilości obrotów, niezależnie od napotkanych przeszkód.
Najczęstszą przyczyną i okresem, w którym dochodzi do uszkodzeń napędów elektrycznych standardowych, jest zima i okresy przejściowe, czyli kiedy temperatura w ciągu doby przechodzi przez zero. Dla przykładu, jeśli w ciągu dnia mamy leki plus i pada deszcz lub śnieg z deszczem, woda może wejść w szczeliny pancerza rolety lub osiąść na parapecie. Mokra roleta i parapet może zamarznąć kiedy temperatura spadnie poniżej zera. Wtedy, kiedy zasterujemy zamarzniętą roletą, dochodzi do jej uszkodzenia, ponieważ pancerz rolety nie przemieszcza się, a silnik standardowy w rolecie próbuje za wszelką cenę podnieść lub opuścić roletę.
Ale nie tylko zimą następują uszkodzenia rolet elektrycznych z silnikiem standardowym. Przez wiele lat, spotkaliśmy się z różnymi przypadkami uszkodzeń nawet w okresie letnim, poprzez pozostawienie zabawki pod roletą albo pozostawieniu czegoś na parapecie, co nie pozwoliło swobodnie opuścić się rolecie. Były również dziwne, zupełnie nieprzewidywalne przypadki, jak sklejenie się pancerza od żywicy drzew rosnących obok domu, czy ślimaków wchodzących w prowadnice rolet. Nie wszystko jesteśmy w stanie przewidzieć i zauważyć.
Napędy z mechanizmem przeciążeniowym zapobiegają uszkodzeniom rolety
W jaki więc sposób chronić rolety i napędy, przy jednoczesnym komforcie płynącym ze sterowania elektrycznego? Odpowiedzią są napędy przeciążeniowe do rolet. Silniki przeciążeniowe, to specjalny rodzaj napędów do rolet, które posiadają mechanizm odłączenia zasilania i zatrzymania pracy rolety w przypadku nadmiernego przeciążenia spowodowanego na przykład przez przymarznięcie. Jeśli chcemy podnieść roletę, która przymarzła do podłoża, napęd przeciążeniowy, po napotkaniu zbyt dużego oporu, wyłączy się. Aby go ponownie uruchomić, musimy zasterować roletą w przeciwnym kierunku, oczyścić roletę z lodu i przeszkód i ponownie ją zasterować.
Jeśli opuszczamy roletę elektryczną, która napotka na przeszkodę, napęd przeciążeniowy również wyłączy się, kiedy zacznie nadmiernie się rozwijać w skrzynce rolety. W takim wypadku należy podnieść roletę, naciągnąć pancerz i sprawdzić powód blokowania się rolety. Po jego usunięciu możemy ponownie sterować roletą.
Jak więc widać, napędy przeciążeniowe, w odróżnieniu do standardowych silników, zatrzymują się i nie uszkadzają naszej rolety.
Gdzie i kiedy stosować napędy przciążeniowe w rolecie
Napędy przeciążeniowe są szczególnie polecane we wszelkiego rodzaju układach sterowania zbiorczego, centralnego, radiowego i czasowego rolet zewnętrznych, gdzie nie mamy kontroli nad pracą każdej rolety z osobna. Szczególnie ważne jest stosowanie silników przeciążeniowych w roletach zewnętrznych zintegrowanych z systemem inteligentnego domu, gdzie sterujemy często roletami zdalnie, z zupełnie innego miejsca.
Jak więc wybrać odpowiedni napęd przeciążeniowy. Takie aspekty, jak dobór mocy napędu przeciążeniowego należy pozostawić specjalistom, którzy dobiorą odpowiednią moc silnika przeciążeniowego do każdej rolety, w zależności od jej parametrów, czyli gabarytów rolety, jej ciężaru i zastosowanego pancerza. Przy napędach przeciążeniowych bardzo istotnym jest bowiem, aby nie zawyżać mocy silnika. W tym wypadku większy nie oznacza lepszy. Nie powinniśmy więc sami dobierać napędów, jeśli nie mamy do tego odpowiednich uprawnień i wiedzy.
Na rynku można spotkać coraz więcej silników z mechanizmem przeciążeniowym, jednak napęd napędowi nie równy. Jeśli decydujemy się na napęd przeciążeniowy, nie powinniśmy się kierować wyłącznie niską ceną. Często zdarza się bowiem, że tanie napędy przeciążeniowe są zbyt czułe i mogą sprawiać więcej problemów niż pożytku. Osobiście polecam silniki przeciążeniowe do rolet SIMU, które stanowią doskonałe połączenie wysokiej jakości i rozsądnej ceny. Cena silników przeciążeniowych jest wciąż wyższa od ceny napędów standardowych, ale biorąc pod uwagę możliwe uszkodzenia, łącznie ze spaleniem silnika standardowego, jest to inwestycja w przyszłość i na lata.
powrót